Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 9 juni 2011

John Lennon

Med en reflex till en tid jag trodde mig glömt återupplivades av SVT i kväll. Med programmet om John Lennon och Yo´ko Ohno. Musik som var strängt förbjuden i den miljö jag växte upp i. Men som jag omslöts av redan från 1964 när Beatles slog igenom med She lovs you.

Att den hemliga rebellen vaknade till liv i kväll är underligt. Att fly födelse orten till storstaden där detta inte blev en hemlighet utan ett uttryck för att fly trångsynt och in i en frihet. Det som kanske berörde mig mest är att dessa stora giganter har ett dåligt självförtroende så de måste fly in i droger stundtals för att överleva. Vad säger det om vår värld?

Jag har inte svaret, men lyssna till följande klipp av en stor artist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar