Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 10 februari 2020

I dur och moll

Händelser och sammanhang speglas av den egna erfarenheten. När man får chansen att spegla den mot någon annan persons upplevelse skapas en dimension utöver den rent intellektuella tolkningen av berättelsen. Så har det varit att läsa och tagit del av Anette och Eric liv.

Det bekanta är uppväxtmiljön i Filadelfiaförsamligen i Eskilstuna. Här växte både Anette och jag upp under 1950- och 60-talet, även om det är några års skillnad mellan oss. Bilderna är givetvis olika eftersom barn uppfattar saker olika beroende på ålder. När jag läser om Anette tid fram till för 52 år sedan, när hon gifter sig med sin Anders är igenkännandet stort. En tid då församlingen i grunden ändrades, där vi ungdomar började ändra klädstil och mötesvanor, accentuerat av Jesusfolket från Kalifornien och den karismatiska väckelsen blommade ut.

Perspektivet i berättelsen skiftar därefter. Jag får vara med om en spännande resa om livet i Amerika. Mångt har jag inte haft kunskap kring. Deras flitiga turnerande. Om familjelivet i med och motgång. Om hur trångt det kan vara inom en frikyrkorörelse som pingsväckelsen. Hur mänsklig småskurenhet förmörkar. Samtidigt som den kristna tron kan bära både i dur och moll.

Avsnittet som handlar om den stora mediehändelsen från 1996, då tidningen Dagen, skapade ett drev mot Anette och Eric. Med stilistisk ådra berättar de om drevet från sin horisont. Hur illa det kan behandla en människa som utsätt för påstod oegentligheter. Hur okunskap från anklagande sidan skapar en höna av en fjäder. Hela detta avsnitt är som jag skulle läsa en spänningsroman, med tvisten att verkligheten är grymmare än dikten.

Sommaren 2006 möts våra vägar igen. Sedan slutet av 1980-talet har jag tillbringat sommaren vid Mälaren, inte så långt ifrån Sundbyholms travbana. Här hade jag under många år återhämtningstid från den vanliga arbetsåret i Stockholm. Här fanns skiftande natur, allt från skog, vatten, åkermark och trädgårdar runt de många fritidshusen i området. När jag var ute och vandrade böjde sig sädesfälten när jag med blicken siktade de sommarhus som finns utefter åkerkanten där Anette och Eric tillbringar sina svenska sommrar. En idyll i Sörgårdsmiljö.

Boken I dur och moll ger en ingående bild av den kristna musiken och allra mest deras kända och uppskattade musik sångarparet förmedlat. Utan att känna till relationen har jag tänkt att de i mångt var de "nya" Göran och Ruth Stenlund. Äkta makar som sångarpar. Att sedan upptäcka att de var vänner var stort. Samtidigt ger den lättlästa boken inblick i trons betydelse i det Amerikanska samhället. Framför allt har boken varit svår att lägga ifrån sig. En berättelse värd att läsa oavsett vilken bakgrund man har, troende eller inte.              


Bok:
Anders, Anette & Eric (2019) - I dur och moll, Semnos Förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar