Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 2 februari 2020

Det bekanta

Det bekanta rummet. Bilden är avfotograferad från min pappas album och föreställer en vigsel i Filadelfiakyrkan i Eskilstuna. När den är tagen går inte att spåra. Däremot väckte den en illustration till min egen uppväxt. Minnesbilder satte igång mina tankar när jag läser en memoar.

Många memoarer har jag läst genom åren. Livsöden och händelser har i historisk kontext alltid intresserat mig. Livet är just alla dessa minnen och händelser. För första gången kom en ny dimension när jag läser memoarboken I dur och moll av Anette och Eric Anders. Jag skickade ett Messinger till Anette när jag började läsa boken. Jag skrev bl a att igenkänningsfaktorn var stor och att jag själv fick beröring till de miljöer hon skriver om. En är till personen till vänster om brudparet, Georg Gustavsson Föreståndare i församlingen under 1950-talet. Allmänt kallad Guds revolutionär, en av pionjärerna inom pingstväckelsen i Sverige.

Läsandet får en ny dimension när man själv på något sätt befunnits i samma bekanta rum. En samhörighet med författaren fast det var länge sedan jag träffade Anette. Delade minnen ger nya infallsvinklar på hur man upplevt samma platser och händelser. 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar