I betänkandet från Utbildningsutskottet kan noteras att lagrådet inte hörts i frågan. Motiveringen är som följer:
Utskottet har inte inhämtat Lagrådets yttrande över lagförslaget eftersom Lagrådets granskning skulle fördröja lagstiftningsfrågans behandling så att avsevärt men uppkommer (8 kap. 21 § regeringsformen).Därtill gäller lagen enligt dess 2 §:
att en förskoleenhet, skolenhet, fritidshem eller annan verksamhet enligt skollagen (2010:800) är stängd, att verksamhetens lokaler är stängda för barnen eller eleverna, men att undervisning bedrivs där eleven och läraren är åtskilda i rum men inte i tid, eller i både rum och tid, eller att någon verksamhet tillfälligt inte alls bedrivs.
Med andra ord ska undervisning bedrivas så långt som möjligt. Om det inte skulle gå ger lagen huvudmännen rätt att bedriva undervisning på lördagar och söndagar eller förlänga vårterminen när restriktionerna hävs.
Lagen ger regeringen rätt att stänga skolor nationellt, region eller kommun. I praktiken kan det innebära att stängning kan ske i t ex Stockholm eller dess region, men inte i övriga landet om störst smittrisk inte finns just där. Övriga landet kan fortsätta med sin undervisning.
Lagen ger också möjlighet att regeringen ger föreskrifter som innebär att huvudmännen kan bedriva verksamhet i tre fall:
- förskola för barn med behov av särskilt stöd.
- fritidshem för elever med behov av särskilt stöd.
- förskola, fritidshem eller annan pedagogisk verksamhet för barn eller elever som har en vårdnadshavare som deltar i samhällsviktig verksamhet.
Lagen bör inte vara tidsbegränsad utan bör kunna tillämpas även vid framtida krissituationer. När den nuvarande krisen har avtagit kommer det, med hänsyn till den snabba processen vid lagens framtagande, utifrån erfarenheterna av hanteringen av den nuvarande pandemin behöva utvärderas om det bör göras ändringar i lagen inför en eventuell framtida kris.
Nu är det upp till Folkhälsomyndigheten och regeringen om lagen kommer att tillämpas under covid-19 pandemin.
Källa:
Utbildningsutskottets betänkande 2019/20:UbU25
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar