Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 29 mars 2020

Alternativa skolvärlden

Helt abrupt tvingades skolvärlden, för de äldre eleverna från gymnasiet och uppåt, att fånga skoldagen på ett nytt sätt. Skolans undervisning skulle helt plötsligen görs hemifrån på distans. Länge har det bland lärare och övriga diskuterats nyttan av digitaliseringen av undervisningen. Känt faktum i skolvärlden är att lärandet alltid ska vara fysiskt i tid och rum. Läraren ska finnas tillhands för att ge motivation och stoff för lärandet till elever. Helt plötsligt kommer ett virus och drastiskt ritar om hela undervisningens sätt att organiseras.

Covid-19 har gjort det möjligt att testa ett nytt utbildningssätt digitalt på distans i full skala. När nöden är som störst finns uppfinningens moder där. Yrvaket har gymnasieskolor och högre utbildningar tvingats att fundera på hur man ska tillämpa det som varit känt i andra sammanhang.

Det intressanta är hur denna nya kunskap och sättet att organisera undervisningen på kommer att få det gamla skolmönstre,t med fysiska lektioner, att ändras. Hur kommer distansundervisningen att bestå. För hur man än ser på saken kommer lärarbristen tvinga fram nya sätt att organisera undervisningen. Kanske den påtvingade arbetsformen får bestående förändring av undervisningen.

För att travestera Tove Lifvendahl ledar (29/3 20), med ersättning av några ord:
Ingen önskade en pandemi. Men det gav oss möjlighet att pröva livet utan lektioner. Det är ett sämre liv, ur alla tänkbara aspekter. Låt oss hoppas att vi snart kan återgå till det bättre undervisning.
Vad nu den kommer att bli, får vi se när pandemin klingat av hur mycket som återgår till det gamla eller vad som upplevts bättre med det nya.

Media SvD
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar