Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 7 mars 2020

Frihet

Frihet kom närmare och tydligare i samband med ett citat från utställningen av Märta Måås-Fjetterström mattor i Rikssalen på Stockholms slott. Den säger mycket om den begränsning som finns i de sammanhang men lever. Ta bara det kollektiva blodsbanden i klaner, släkter och familjer. Där är det kollektiva viktigare än individens frihet. Även ett känt faktum i andra grupperingar där den sociala kontrollen är stor.

Ordboksvandrar jag definieras frihet med:
rätten att tala, tänka och agera som man vill
En av demokratins grundpelare. Därtill kommer ett ansvar hos individen som enligt ordboken är:
förpliktelse att stå till svars
Tittar jag tillbaka på min uppväxt fostrades jag i en miljö med devisen:
frihet under ansvar
Min nyfikenhet kuvades inte så länge jag höll mig inom vissa ramar. Ramar som har sitt ursprung i en frikyrklig kontext med axiom som:
  • Göra rätt för sig
  • Spara och vara aktsam
  • Vi klarar oss själv
Dessa axiom eller rättesnören gav kompassen för hur man förhåller sig till omgivningen och i de sammanhang man lever. Den ultimat friheten utan ansvar blir bara anarki. Rebell kan man vara, men effekten blir sällan framgångsrik om inte ramarna bjuder motståndet utan att kväva nyfikenheten. Men friheten sätts alltid på prov när man blir stigfinnare i en främmande miljö eller som Märta Måås-Fjetterström säger i en stor främmande stad.

Märta Måås-Fjetterström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar