Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 4 december 2020

SIQ 30 år

Idag den 4 december 2020 är det trettio år sedan Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ, såg dagens ljus. Man slog upp sin portar i industristaden Göteborg. Vad jag minns var att man hörde om att det skulle komma någon form av utmärkelse för att synliggöra det här med kvalitet. Made in Sweden var ett begrepp under 1950- och 1960-talet. Under tiden fram till 1990-talet levde begreppet undanskymt. 

Under 1980-talet skapades Nationalkommittéen för Kvalitet med Prins Bertil som dess beskyddare. Det var detta och det arbete som gjordes där som var grunden för bildandet av det statligt industriinstitut. SIQ började snegla på Malcom Baldrig Award som funnit i USA sedan mitten av 1980-talet. Arbete mynnade ut i SIQ-modellen och Utmärkelsen Svensk Kvalitet. År 1991 erhöll IBM Järfälla det första priset. Med pompa och ståt, med kung Carl XVI Gustaf som prisutdelare, avhölls ceremonin på Börsen i Göteborg.

Med åren kom många derivat att skapas av SIQ-modellen. Landstingsförbundet skapade QUL och Kvalitetsutmärkelsen Svensk Hälso- och Sjukvård. Kommunförbundet skapade en utmärkelse för skolan. Den senare omstartades när Ibrahim Baylan, under sin tid som utbildningsminister, gav Skolverket i uppdrag att skapa denna utmärkelse. Skolverket kom att engagera SIQ för att ta fram Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2006.

Själv hade jag min egna kompetensutveckling som både examinator och utvärderingsledare åt SIQ. Jag hann även att engagera mig i vården och QUL. Där jag 1998 och 1999 hade förmånen att leda examinatorsteam som examinerade verksamheter som erhöll utmärkelser. År 1998 gick Utmärkelsen Svensk Kvalitet till den dittills största organisationen och kronjuvelen i svensk industri. Kungen delade ut utmärkelsen i december 1998 på Börsen i Göteborg. En oerhört lärorik erfarenhet jag hade förmånen att medverka i examineringen av ett svensk internationellt indsutriföretag. Ett halvår senare i maj 1999 hade jag förmånen att ha lett examinationen av en vårdinrättning som tilldelades Kvalitetsutmärkelsen Svensk Hälso- och Sjukvård i Stockholms stadshus.

Så jag får med denna betraktelse gratulera SIQ på födelsedagen.

SIQ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar