Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 30 januari 2018

Fadersgestalten Ingvar Kamprad

Historierna är många kring Sveriges genom tiderna största entreprenörer. Det som började vid en mjölkpall utanför Älmhult i Småland till ett världsomspännande familjeföretag. Några tankar kring den stora mannen har jag. Följande skrev jag på min tidslinje på Facebook:
Missunnsamhet och historielöshet har präglat eftermälet av Sveriges största entreprenör genom tiderna. En är historielöshet över dels företagsklimatet på 70-talet, dels det morbida skattesystem som då exciterade. Det drev familjeföretagare som Kamprad först till Danmark 1973 för att landa med ägarbolaget i Nederländarna och familjestiftelsen i Lichtenstein. Till skillnad fån andra företag har IKEA växt organiskt utan behov av externt kapital. Det hade aldrig gått att genomföra i Sverige. Med den filosofin kunde IKEA byggas där kvartalsrapporter om ekonomin inte var styrande utan hur "Made by Sweden" skapade ett fönster för svenska värderingar, design och matvanor har skapat en bild av det lilla landet i norr. Tänk på det när ni nästa gång skruvar ihop en bokhylla.
Själv har jag varit förbi Kungens kurva och handla bokhyllor, garderober, tidningsbord, mm. Några till min bostad annat till mitt tidigare sommarnöje. Till och med att min partner och jag möblerade vårat kontoret med IKEA-möbler.
Personligen har jag aldrig träffat Ingvar Kamprad. Däremot har jag genom personer som jobbat hos honom fått mig till livs sådant som kanske inte är känt för alla. Börjar med en före detta affärskollega. I början av 60-talet jobbade han på NK. När IKEA skulle börja och sälja möbler ville inte "fina gatan" att han skulle lyckas. De möbelfabriker som arbetade med "fina gatan" och tänkt tillverka åt IKEA förbjöds att göra det. Sägs att IKEA fick ge sig utomlands för att kunna få möbler till de platta paketen tillverkade.

En annan berättelse är från min ungdomsvän. Han blev först en framgångs varuhuschef i Kungens kurva på 70-talet. Därifrån klättrade han till VD för några bolag i koncernen. Däribland VD för det norska bolaget. Ungdomsvännen är en sann säljare och frifräsare. Han började och utveckla den norska verksamheten efter eget huvud. Det skulle han aldrig gjort. Han åkte ut på ett sopat bananskal personligen av Ingvar för att han inte följde de planer som han gjort för den norska verksamheten. Så obarmhärtig kunde han vara.

Ytterligare en berättelse är den om en av VD:arna i ett av bolagen. Det har berättats Ingvar visst väldigt intresserad av pengar. Att fasaden om den snåle smålänningen inte stämde fullt ut, i varje fall inte i Schweiz där han bodde. Därtill fick jag mig till livs en intressant detalj hur Ingvar kunde predika ledarskap när han samlade direktörerna i bolagen. De fick en roman eller deckare att läsa. När de träffades hade man diskussioner över ledarskapet hos en romanfigur i den lästa boken. Vad kännetecknande detta beskrivna ledarskap. En intressant sätt att diskutera hur man utvecklar ledarskapet utifrån fiktiva berättelse.

Säkert finns det många fler berättelse över en person och epok i svenskt näringsliv. Frågan är väl, som jag ställt mig många gånger genom åren, vad kommer att hända med IKEA när fadersgestalten är borta. Svaret kommer vi att få så småningom. Rent juridiskt är det nog inga problem med den kompakta snårskog av bolag och stiftelser som finnas. Att någon skulle lyckas kunna ta över verksamheten är osannolikt. Problemet är mer hur kommer nästa generation att lyckas efter att varit i skugga av den dominante fadern.

Samma fråga ställdes när Dodde Wallenberg gick ur tiden och den förskjutne sonen Peter Wallenberg tog över, som fjärde generationen. Skulle han klara att axla manteln. Som vi vet lyckades han över förväntan att axla manteln. Nu är den femte generationen, i form av kusinerna, som rattar imperiet. Den sjätte är på tillväxt. En unik bedrift i familjeföretagande, möjliggjord genom de Wallenbergska stiftelserna där förmögenheten är inlåst.

Så det är en spännande till hur denna svenska framgångssaga IKEA kommer att klaras av andra generationens utövare.

Media SvD        
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar