Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 28 oktober 2012

Blod och jord

Med dessa ord i rubriken kanske man kan betrakta sig ha svenskhet. Vad jag vet är min mors släkt "äkta" sörmlänningar. Dock med en försvårande omständighet. De ägde inte jorden. Arrenderade bara på det stora fidekommisset.

På min fars sida vara det något bättre ställt. Som fattiga nybyggare i norr ägde de sin jordlott. Men det finns även här en försvårande omständighet. Den manliga anfadern var en invandrad finne. En vid namn Lampa. Fast det kanske får ursäktas, han kom på sent 1700-tal och kan då inte påverka svenskheten om man ska tro det Peter Wolodarski skriver.

Man kan fundera över alla svenskar som invandrat. Är vallonerna, italienare, finnar, m fl mindre svenskar. Några kom på 1600-talet och utvecklade svensk järnmalms hantering. Somliga kom på 1950-talet för att bygga vidare på välståndet när svenskarna satt på skolbänken och inte kunde producera. Betraktar vi en sådan som Grimaldi som utlänning? Eller är han svensk? Han har i varje fall lyckats skapa en industri med två tomma händer i Köping och världen i stort. Cykelkungen brukar han kallas.

Om vi vandrar tillbaka till mig måste jag per definition var svensk. Blodet är så svenskt det bara går enligt definitionen. Jord, ja jag har inga stora jordegendomar men äger en plätt jord i Sörmland. Så alla kriterierna verkar uppfyllda. Vad nu det hjälper i min svenskhet.

Media DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar