Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 22 juli 2021

Tio år sedan terrordådet

Alla har någon relation till stora händelser. Man brukar fråga: Vad gjorde du den dagen? För egen del var jag på södra Mälarstranden i fritidshuset. Efter åska och regn under natten till den 22 juli 2011 höll jag på med testning av distanskurser och lite promenad runt sommarstugeområdet. Noterade att det varit sprängning i regeringskvarteren i Oslo när jag såg nyheterna. Det var först dagen, dagen efter  skrev jag följande i dagboken:

Overkligt det som hände i Norge igår. Hur kan någon göra detta?

På kvällen började jag, med det som är modernt idag, att streama program om för att se vad som hänt. Denna gången var det Nrk Live där jag sakta fick till mig vidden av vad ABB, Anders Behring Brevik, gjort. Under tiden efter dådet var det en surrealistisk tillvaro där det ena beskyllningarna efter de andra haglade på sociala medier. Själv skrev jag en hel del på min blogg Pluraword, som jag då haft i nästan ett år, under pseudonymen Plura. Första inlägget handlade om det overkliga. Jag skrev:

Hur jag är försöker tar jag inte in detta. Vad är det som gör att en människa har sådant hat att han kallblodigt planerar och genomför denna handling?

Andra inlägget handla om det Bibeln säger om handlingar som betraktas som synd, att den som icke är skyldig kastar första stenen. Diskussionerna handlade om det som snabbt drogs upp om islam:

Precis lika tycker jag mig nu se i efterskalven av den 22 juli efter den vedrstyggliga i Norge. Inte har vi någon muslim att kanalisera vreden mot. Då börjar vi göra partipolitik av det och höja oss till några goda i förhållande till de höger extremisterna. Otäckt på ren svenska. Politik oavsett färg och ideologier föder vissa extremister och fanatiker. Gäller att hålla rent i den egna farstun. 

Tredje inlägget handlade om grandet i sin nästes öga. Beskyllningar, hat och ondska haglade på nätet. Åter tog jag Bibeln som utgångspunkt i min slutsats:

Än är sanningen den, oavsett man heter Anders Behring Breiviks, Kalle eller Liza, är det inte grandet i medmänniskans öga som är ondskan utan bjälken i sitt eget. Inser man inte det kan man heller aldrig bearbeta det vansinne som skett i Oslo och Utöya. 

Fjärde inlägget handlade om ABB manifest och den fanatism den gav uttryck för. Givet var diskussionernas vågor höga om meningen med dokumentet. Jag dristade mig till att säga att sekter eller extrema rörelser kunde byggas på nätet och inte i verkligheten. En synpunkt som rönte viss uppståndelse, jag skrev:

Det är när rädslan får styra och vi blir bokstavstrogna (fundamentalister) vi skapar en mambo jambo, ett tydligt exempel på  mambo jambo är det som ABB står för. I förlängningen också för att förstå hur ABB kunde handla som han gjorde måste man nog förstå att dagens sociala medier fungera ypperligt som sekter. Där hittar enskilda näring till de handlingar de möjligen gör eller inte. 

Vi har sedan kunnat se hur t ex IS utnyttjat nätet för att tända vreden hos enskilda individer som sedan utfört avskyvärda handlingar. Ta vårt eget terrorbrott på Drottninggatan i Stockholm som styrdes på samma sätt och utfördes av en ensam man, Rakilov. Avslutande inlägget då på min blogg handlade om syndabocken. Skrev följande:

22 juli blossade vår fäbless för att hitta syndabockar upp. Fast denna gång var det en klar syndabock ABB. På honom kunde vi lägga alla våra "synder" och skicka ut honom i öknen. Vad skönt att vi än en gång kunde ta judendomen till hjälp.

Låt oss aldrig i fortsättning försöka hitta syndabockar när vi ska projicera vår rädsla eller avsky. Speciellt efter att sett programmet över de överlevande från Utöya (21/7 21) på SVT. Det är ett högt pris de fått betala och leva med, somliga lider fortfarande somliga har lyckats gå vidare. Sorgen och det hemska som hänt går aldrig över, ärret finns alltid där. 

Åsne Seierstad satte ord på det hemska med boken En av oss. En skrämmande berättelse om att det är en bit av norsk och nordisk historia som berör och vidgar synen hur terror och förvridna åsikter kan få hemska följder. Samtidigt sätter hon fingret på det som diskuteras idag:

...det är så snyggt som media rapporterade om den norska sammanhållningen efter den 22 juli 2011.

Nu förs diskussionen kring om det var en politisk handling genom ABB högerextrema tankar och handlingar riktad mot AUF och den norska socialdemokratin, inte den norska nationen i sig.

Vill ni läsa mina inlägg för tio år sedan finns länkarna nedan och de kommentarer som finns under inläggen.

Det viktigaste denna dag är att minnas tragedin på det personliga planet för de som drabbades av ABB framfart. Lika väl som vi aldrig får glömma dessa brott mot mänskligheten, det när man tar sig rätten att utplåna någon, som inte har samma syn på saker som den som handlar för att nå en högre sak, den enda rätta vägen.

Pluraword:

Overkligheten i naborlan

Kasta första stenen

Grandet i sin nästas öga

Mambo jambo

Syndabocks eländet

En av oss
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar