Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 7 september 2011

Sånt elände till tänkande

Nu har det hänt igen. Forskarvärlden har hamnat i en konstig teoretisk soppa av tankar. Verksamheter styr ytterst av det värde som den kan prestera. Så även offentliga välfärdstjänster. Ett problem med dessa är att de inte styrs utifrån rikta intäkter och kostnader. Det finns alltså inte ett rakt samband mellan utbud och efterfråga. Kostnadsdrivande verksamheter kommer alltid att styras på en konstlad marknad.

När nu forskningschefen på SNS uttalar sig i DN märks tankeluckorna.

Om vi för ens stund funderar på begreppet effektivitet är det sammansatt av att man gör rätt saker rätt. När jag läser menar nog forskarna produktivitet i stället, att gör samma saker snabbare till en lägre kostnad.

När de sedan börjar koppla in bergreppet kvalitet slirar det betänkligt. Kvalitet är lika med att göra rätt från början utifrån de krav kunden ställer på tjänsten. Den är också beroende av vad kunden är villig att betala. Det finns alltså ett samband mellan pris (kostnad) och relativ kvalitet (värde). Detta samband är effektivitet.

Utgår man från detta samband finns det tre generella positioner som kan intas - hög kvalitet till hög kostnad, genomsnittlig kvalitet till normalkostnad och relativt låg kostnad till lägre kvalitet - utefter diagonalen i en värdediagram.

När offentliga verksamheter "privatiseras" och upphandlingarna görs till lägsta pris förstår vem som att kvalitet på välfärds försämras. Ska välfärdstjänsterna få ökad kvalitet måste andra parametrar in upphandlingarna.

Samtidigt är det bara läpparnas bekännelse på det med en mål- och resultatstyrning i offentlig verksamhet. Ta skolan som ett praktiskt exempel. Trots att man haft friheten att själv bestämma på lokal nivå HUR skolan ska drivas sedan 20 år tillbaka drivs den fortfarande på samma gamla vanliga vis. Tackar för att det går åt skogen. Med natur nödvändighet blir du sämre om du inte gör något.

Så det blir bakläxa på forskargruppens tankemönster. Dags att de sätter sig på skolbänken igen och lär sig sambanden.

Media DN, SvD

2 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att artikeln riktar strålkastaren mot det stora problemet - vi har konkurrens inom områden där konsumenten inte vet vad han eller hon får för sina pengar.

    SvaraRadera