Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 3 september 2011

Skrota undervisningen

Bifogad film är en tanke väckare. Är det så att styrdokumenten sabbar kreativiteten hos barn och unga?

Nej, skulle jag vilja säga.

Det är de personer som ska realisera styrdokumenten som är fastlåsta i ett sätt att skapa förlegat HUR eller fast i att inte ständigt förbättra sitt sätt att undervisa. Dags att på allvar, börja omforma sättet att undervisa på. Att få lärare av skilda sort att förstå hur man inte dödar motivation och kreativitet fast man ska basera kunskap på fakta. Det finns inget rätt eller fel i skolan.

Just nu finns tillfället att bryta ned den cementerad skolan som funnits sedan 1842.

Lyssna på denna video.

1 kommentar:

  1. Min upplevelse är att motivationen hänger ihop med kreativiteten och kreativiteten måste ibland lockas fram, fast den finns därinne hos de allra flesta. Kreativiteten lockas fram när det finns ett visst intresse, men också när eleven får ett förtroende och har en förväntan på sig.

    Jag håller med dig om att det inte handlar om att det är fel på styrdokumenten, men jag tror rent generellt att det behövs en helt annan flexibilitet i skolan och det är här schemaläggning, förtroendearbetstid och samarbete med näringslivet, högskolan och branschen är viktig att utveckla.

    SvaraRadera