Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 3 mars 2018

Vinstjakten döms ut av Lagrådet

Regeringen och V blir utdömda av Lagrådet på sitt förslag om vinster i  välfärden. TT förmedlar följande:
Både när det gäller konsekvensanalysen och utformningen av detaljerna kring vinstbegränsningen får, sammanfattningsvis, det nu framlagda förslaget anses ofullständigt som beredningsunderlag.
Oklart om syftet med förslagen uppnås och förslagen kan vara i strid med grundlagsregler om den kommunala självstyrelsen och näringsfriheten.
I ett annat inlägg på min blogg hänvisade jag just till detta med att förslaget bryter mot grundlagen. Tydligen har lagrådet samma uppfattning.

Samtidigt är det skrämmande med Jonas Sjöstedt och Ardalan Shekarabi uttalande igår.
Vi kommer att lägga fram en proposition till riksdagen så att den kan behandlas av den här riksdagen, säger Shekarabi och talar om slutet av mars.
Lagrådet verkar se det här som vilken näringsverksamhet som helst, och verkar inte se att der är skattebetalarnas pengar och att man kan ställa krav. Det menar jag är rimligt att se skillnad emellan, säger Jonas Sjöstedt till TT.
Jag undrar vilken blindhet och okunskap de har om verkligheten. Även om jag vet att regeringar inte alltid följer Lagrådets yttrande, när propositioner läggs till riksdagen, är det ytterst allvarligt att regeringen tänker fortsätta på inslagen väg. Här sätter Widar Andersson tonen på det okloka i att gå vidare:
Jag kan ärligt talat inte förstå varför Socialdemokraterna inte släpper den här saken nu? Varför detta förnedrande självplågeri för detta hoprafsade förslag som ingen seriös bedömare har gjort annat än sågat de senaste åren? 
Något konstigt är det hela kan jag konstatera. Är Löfven så makthungrig att han kan släppa igenom vad som hellst. Man undrar likt Widar:
Det är en psykologisk gåta hur S har kunnat låta den här saken fortgå. Vad tror man sig vinna genom att visa upp regeringsoförmåga, hafsiga förslag och symbolpolitik från V?
Den som lever får se hur regeringsoförmögen regeringen Löfven är och om han har taburetten kvar efter 9 september.

Media Folkbladet, SvD
Pluraword
Vinstfrihet är olaglig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar